Eduskuntavaaliehdokas Pasi Lehti, se olen minä. Tässä tarinaa minusta. Tervetuloa tutustumaan minuun, elämääni ja tavoitteisiini.

Tavoitteeni: Olen luonnon puolella ja ajan maaseudun, kylien ja tavallisten ihmisten arkielämän asioita. Infra, liikenne ja logistiikka ovat myös kiinnostuksen kohteena sekä tietysti uudet tekniikat ilmastonmuutosta torjuttaessa.

Olen Halikossa syntynyt ja kotikylässäni Hajalassa edelleen asuva salolainen pitkän ajan poliitikko. Salon ja Halikon paikallispolitiikassa olen ollut mukana jo n. 30 vuotta, joten Salon seutu on minulle hyvin tuttu alue miettiessäni alueen vahvuuksia ja kehityskohteita. Olen myös hyvin verkostoitunut ajan myötä.

Olen eläkeläinen ja aktiivinen sellainen, asun lähes 120 vuotta vanhassa, itse työn ohella kokonaan remontoimassani talossa ja kanssani kotona asuu ainoa vaimoni Hanna. Rauhallinen avioliittomme on kestänyt jo yli 43 vuotta.
Lapsemme, kolme poikaa, ovat jo perustaneet omat perheensä ja jääneet asumaan lähialueelle Varsinais-Suomeen. Ihania lapsenlapsia meillä on seitsemän, vanhin 13v ja nuorimmat kaksostytöt 5v.
Työ vei aikanaan ympäri maailmaa, ollessani mm. Nokia Matkapuhelimissa, Benefonissa, Abloylla, Eltel Networkissa ja Aina Wireless Finland Oy:ssä hankinta- ja ostotehtävissä. Työelämäura kesti n.45 vuotta ja status kasvoi vuosi vuodelta, koneenpiirtäjästä tuotantojohtajaksi asti. Tämän nousujohteisen uran mahdollisti se, että olen opiskellut neljä ammattitutkintoa sitä mukaa, kun työn vaativuus kasvoi. Ammattitutkintoni ovat: Koneenpiirtäjä (1973), Koneenrakennusteknikko (1980), Tuotantotalouden insinööri AMK (2010) ja Hankinnan sekä kansainvälisen kaupan erikoisammattitutkinto AKK (2010).
Olen toiminut yrittäjänä vuosina 2004-2010, yrityksessäni/yrityksemme T:mi Logimek/Logimek Oy ”valmisti” RFID- ja tuotannonohjaussovelluksia sekä asiakaskohtaisesti laatukäsikirjoja, laatukoulutusta ja tuotannonohjausinformaatiota. Toimimme myös konsulttina etsiessämme suomalaisille yrityksille valmistajia ja yhteistyökumppaneita ympäri maailmaa.

Olen aktiivisesti mukana yhdistystoiminnassa ja sen mukana myös politiikassa.
Kuulun lisäksi SPR:n vapaaehtoisiin ja olen toiminut Märynummen vastaanottokeskuksessa liikunnan ohjaajana turvapaikanhakijoille (2015-2021) ja vapaaehtoistyö jatkuu edelleen. Olen mukana Salon Ajoneuvoharrastajat ry:n hallituksessa ja olin Osto ja Logistiikkayhdistys LOGY ry:n Varsinais-Suomen johtoryhmässä vuoteen 2021 asti. Olin Hajalan Kyläyhdistys ry:n puheenjohtaja vuosina 2019-2020 ja hallituksen jäsen vuoteen 2021 asti. Saimme vuonna 2020 Vuoden Varsinais-Suomen kylä 2020 –
palkinnon.
Olen Salon Seudun Vihreät ry:n puheenjohtaja (2023) ja kuulun myös Salon Vihreään
valtuustoryhmään varavaltuutettuna. Lisäksi olen Rakennus- ja Ympäristölautakunnan varajäsen ja As Oy Tiilitehtaanpihan hallituksen puheenjohtaja. Olen ollut Halikossa 16 vuotta kunnanvaltuutettuna, Teknisessä ja Ympäristö- & Rakennuslautakunnassa Halikossa, Tarkastuslautakunnan varajäsenenä ja Kaupunkikehityslautakunnan jäsenenä Salossa. Lisäksi kuuluin ainoana Vihreänä Salon kymmenen kunnan yhdistymistä organisoineeseen järjestelylautakuntaan.

Harrastuksena minulla on golf, joka pitää perheemme liikkeessä kesäisin. Harrastan myös kodin japuutarhanhoitoa, kesäisin ”syömme” yhden kasvimaan tuotokset ja omenoista sekä  viinimarjoista saamme koko vuoden mehut. Lapsenlapsiemme kanssa on ihanaa nauttia pienistä askareista ja leikeistä kodissamme, paljussa pulikoinnista, hyvin vanhan hämyisen saunan lempeistä löylyistä, kesäterassilla olemisesta ja tietysti museo- ja teatteriretkistä.

Sieniretket metsään sekä marjojen haku soilta kuuluvat lempiharrastuksiini. Karpalokiisseli
joulupöydässä yleensä loppuu aina vähän kesken…

Kiitos, että olit/olet mukana matkallani eduskuntaan.
Ystävällisesti Pasi Lehti